utwory sceniczne

Objazd, zdarzenie muzyczne [detour, musical event] (1974) ? teatr instrumentalny oparty na fragmentach tekstów Theodora W. Adorno // mówca, wiolonczela, fortepian, perkusja, 2 taśmy // premiera: Andrzej Śmigielski (mówca), NN (wiolonczela), Wojciech Borkowski (fortepian), Stanisław Skoczyński (perkusja), Barbara Okoń (realizacja dźwięku) – Państwowa Wyższa Szkoła Muzyczna w Warszawie, koncert studentów kompozycji (1974) // (ca 13?)

Glückpavillon dla Kasi [Glückpavillon for Cathy] (1978) ? teatr instrumentalny, teksty: Emilian Kamiński, Jacek Kleyff, K. Knittel // tuba, taśma, Katarzyna Koczyk – scenografia i kostium // premiera: Zdzisław Piernik (tuba) – ?Musique Nouvelle?, Societe Philharmonique de Bruxelles, HALL PALAIS DES BEAUX-ARTS, (6.01.1978); ze scenografią Katarzyny Koczyk ? XII. Festiwal Polskiej Muzyki Współczesnej we Wrocławiu, Aula Leopoldinum (22.02.1978); inne wyk.: Z. Piernik ? Third International Tuba – Euphonium Symposium – Workshop, Bing Theater, UNIVERSITY OF SOUTHERN CALIFORNIA, Los Angeles (15.06.1978), RAFFINERIE DU PLAN K, Bruksela (1979), JONADAS DE MUSICA CONTEMPORANEA 1980, TEATRO DEL FUGO NUEVO, UNIVERSIDAD AUTONOMIA METROPOLITANA, IZTAPALAPA, Mexico (30.04.1980) // SE/PR (36?16?)

Głos kobiecy [Woman?s voice] (1980) ? balet, scenariusz: K. Knittel według wierszy Rafała Wojaczka, choreografia: Ewa Wycichowska // zespół perkusyjny (4 muzyków ? 4 congi, 2 tam-tamy, 2 cowbelle), taśma elektroniczna // premiera: Teatr Wielki w Łodzi (6.12.1980); inne wyk.: zespół Teatru Wielkiego w Łodzi na koncercie Polskiego Towarzystwa Muzyki Współczesnej, Teatr Studio, Warszawa (27.04.1981); w repertuarze Teatru Wielkiego w Łodzi przez 4 lata (wznowienie 20.06.1982); VII Łódzkie Spotkania Baletowe, Teatr Wielki (26.05.1983); zespół balet. Silva Rerum ? Teatr Groteska w Krakowie (1985) // KK (27?)

Światło [Light] (1981) ? monolog dla aktorki, scenariusz: K. Knittel // głos, magnetofon kasetowy // prem.: Olga Titkow-Stokłosa – Krzysztofory, Kraków (29.04.1981) // KK (16?)

Szatan w Goraju [Satan in Goray] (1993) ? balet, scenariusz: K. Knittel według powieści Isaaca Bashevisa Singera, choreografia: Ewa Wycichowska // flet, skrzypce, wiolonczela, fortepian, taśma elektroniczna // prem.: zespół Convergence Dancers and Musicians – The Philadelphia Arts Bank w Filadelfii (3 ? 6.02.1994); inne wyk.: Bruno Walter Auditorium, Lincoln Center (25.04.1994); Wilburn Wright College, Ohio State Univ. (29.10.1994); Washington DC (1994) // KK (27?)

Der Erwählte [Wybraniec] (1995) ? balet, scenariusz: Marek Wortman według powieści Tomasza Manna, choreografia: Ewa Wycichowska // flety proste (sopranowy, altowy, tenorowy, basowy), cornemuse, puzon barokowy, lutnia, harmonium, instrumenty perkusyjne, syntezator Yamaha DX7IIFD, fidel, viola da gamba // prem.: Studio telewizyjne w TVP Poznań (1996) // video ?TVP; audio ? KK (40?)

 Awakenings [Przebudzenia] (1998) ? balet, scenariusz: Piotr Bikont, według powieści Oliviera Sachsa, choreografia: Stanisław Wiśniewski // mówca, flet prosty + saksofon altowy + saksofon tenorowy, komputer + interaktywne urządzenia sterujące, syntezator + sampler // prem.: Polski Teatr Tańca + POCIĄG TOWAROWY – Teatr Wielki w Poznaniu ( 25.04.1998); inne wykonania: Teatr Żydowski w Warszawie (27.04.1998); Opera Nova w Bydgoszczy (29.04.1998); 10. Dni Muzyki Kompozytorów Krakowskich, Kopalnia Soli w Wieliczce (5.06.1998); grupa baletowa Compagnie Stanisław Wiśniewski ? Centre Charlie Chaplin, Lyon (1 ? 9.10.1999) // CD ?Pociąg towarowy?-1998 soror mystica 9803(fragmenty – 41?30?)

The Heartpiece ? Double Opera (1999) ? opera kameralna, skomponowana wspólnie z Johnem Kingiem do sztuki Heinera Müllera, Maciej Wojtyszko (reżyseria), Krzysztof Zarębski (scenografia) // sopran, gitara + głos, perkusja + głos, syntezator, sampler + głos, kwartet smyczkowy // prem.: Olga Pasiecznik, John King, David Moss, K.Knittel, Kwartet smyczkowy DAFO ? 42. MFMW ?Warszawska Jesień?, Teatr Mały (22-23.09.1999); inne wykonania: New Europe ?99 Festival, The Kitchen, New York City (20-23.10.1999) // video z WJ ? TVP; video z The Kitchen ? KK; audio: WJ?99 – CD nr 6 (WJ/POLMIC) (56?31?)

Spiegelverkehrte Reise (2000) ? śpiewogra, scenariusz: Piotr Bikont (finałowa część Oper für vier Busse; autorzy pozostałych części: Georg Katzer, Patrick Kosk, Melvyn Poore, Friedrich Scherchen, reżyseria i scenografia ? Gisela Weimann) // sopran, głos (aktor), 2 taśmy elektroniczne // prem.: Dorota Całek (sopran), Dariusz Wiktorowicz (aktor), Krzysztof Knittel (realizacja elektroakustyczna) – Kultur und Technologiezentrum Rathenau, Berlin-Oberschöneweide (8.07.2000) // (ca 20?)

Cyrk przyjechał [Der Zirkus ist gekommen, The Circus has come] (2003) ? teatr instrumentalny napisany dla Ensemble MW2 // prem.: Olga Szwajgier (sopran) – Iluzjonistka, Krzysztof Langman (flet) – Żongler, Kazimierz Pyzik (wiolonczela) – Błazen, Adam Kaczyński (fortepian I) – Konferansjer, Marek Mietelski (fortepian II, preparowany) ? Człowiek-Orkiestra, Agnieszka Glińska (tancerka) ? Linoskoczek, Krzysztof Knittel (realizacja elektroakustyczna) // Ensemble MW2 – Experiment Musik Theater, 17. Dresdner Tage der zeitgenössischen Musik, Hellerau Dresden (4.10.2003) // Dresdner Tage der zeitgenössischen Musik; KK (22?21?)

Sonata nr 16 (dla ?de ereprijs?) (2006) // prem.: ORKEST DE EREPRIJS z Holandii, Wim Boerman (dyr.), Mirosława Olbińska, Przemysław Dąbrowski, Paweł Pabisiak (aktorzy), Piotr Bikont (reżyseria), Krzysztof Knittel (realiz. elektroakust.) // Festiwal Musica Polonica Nova ? Scena na Świebodzkim, Wrocław (18.02.2006) // PR, KK (ca 25?)

Spotkania (w dwóch niespełnionych aktach) ? muzyka baletowa dla Polskiego Teatru Tańca i Teatru Wielkiego w Łodzi, Ewa Wycichowska (reż., chor.), Paulina Wycichowska, Andrzej Adamczak (chor.), Michał Kocimski (dyr.), Paulina Załubska, Artur Zagajewski, Marcin Stańczyk (kompozytorzy pozostałych części wykonanych w ramach tego samego spektaklu) // prem.: Teatr Wielki w Łodzi, inauguracja XXI Łódzkich Spotkań Baletowych (29.04.2011, 30.04.2011, 15.05.2011) // KK (ca 25?)

Sąd Ostateczny ? opera, libretto Mirosław Bujko // premiera w Operze Bałtyckiej w Gdańsku – 9.11.2017 // PWM (ca 115?)