utwory orkiestrowe i chóralne

NA ORKIESTRĘ, NA INSTRUMENTY SOLOWE I ORKIESTRĘ:

Lipps (1974/78) na trio jazzowe i orkiestrę symfoniczną // saksofon lub trąbka, kontrabas, perkusja (zestaw jazzowy) // prem. radiowa: Tomasz Szukalski (ts), Wojciech Czajkowski (b), Janusz Stefański (dr), Wielka Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia, Jacek Kasprzyk (dyr.) (1980); prem. koncertowa: XXX Festiwal Polskiej Muzyki Współczesnej „Poznańska Wiosna Muzyczna” – Tomasz Stańko (tp), Witold Rek (b), Jan Pilch (dr), Orkiestra Symfoniczna Państwowej Filharmonii w Poznaniu, Wojciech Michniewski (dyr.) – Aula Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza (19.04.1990); koncert ZKP i Dwójki (PR S.A.) „Generacje IX” – Tomasz Pruchnicki (ts), Zbigniew Wegehaupt (b), Jacek Kochan (dr), Polska Orkiestra Radiowa, Wojciech Michniewski (dyr.) – Studio Koncertowe Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego (17.03.2007); George Garzone (ts), Billy Norris (b), Jacek Kochan (dr), orkiestra symfoniczna Manhattan School of Music, Justin di Cioccio (dyr.) – Manhattan School of Music, NYC (14.11.2008) // PWM; PR; PRCD 079 ADD (16’30”)

29 pięciolinii [29 staves] (1981) – orkiestra kameralna // możliwość wykonania utworu przez 4 do 29 instrumentów podzielonych na 6 grup, sposób wykonania podany w objaśnieniach do partytury: I – Cl.(B), Tr.(B), Xlf., Vln., Vc.; II – Fl., Fg., Cr.(F), Pfte, Vln.; III – Ob., Cr.(F), Cmpli, Vln., Cb.; IV – Fl. Picc., Tr.(B), Vbr., Vla, Vc.; V – Ob., Trbn., Cel., Vln., Vla; VI – Cl.(B), Fg., Mba, Vla // prem.: Marcin Krzyżanowski (vc. solo z 3 głosami nagranymi na taśmę) – MUZYKA CENTRUM, Teatr „Miniatura” (6.02.1984); inne wyk.: Münchener Sommer Werkstatt für Experimentelle Music – w wykonaniu uczestników kursu (9.08.1986); Marcin Krzyżanowski (vc. solo z 3 głosami nagranymi na taśmę) – MUZYKA CENTRUM, Teatr Stary (25.08.1986); Koncert zespołów kameralnych muzyki współczesnej, AM w Krakowie (3.03.1988); V FESTIVAL DE LA HAWANA, Teatro Mella (8.10.1989); Koncert studentów pod batutą Marcina Pączkowskiego – Warsztat Kompozytorsko-Wykonawczy, AM w Krakowie (6.06.2009) // KK – wykonanie z Münchener Sommer Werkstatt -12’30” (możliwy czas trwania utworu: od 2’30” do 90”)

Nibiru (1987) –na orkiestrę smyczkową i klawesyn // prem.: Slovak Sinfonietta Żilina, Janusz Powolny (dyr.) – Festiwal MELOS-ETHOS’97 International Festival of Contemporary Music, Bratysława (7.11.1997) // PWM; Słowackie Radio (ca 8’)

Koncert na klawesyn i orkiestrę [Concerto for harpsichord and orchestra] (2004) // klawesyn solo, orkiestra symfoniczna, partia elektroniczna stereo // prem.: Elżbieta Chojnacka, Orkiestra Filharmonii Narodowej, Antoni Wit (dyr.), Krzysztof Knittel (realiz. elektroakustyczna) – Filharmonia Narodowa w Warszawie (17.12.2004); inne wyk.: Elżbieta Chojnacka, Fabrice Bollon (dyr.), Berliner Sinfonie-Orchester – Das Festival für neue Musik „UltraSchall”, Konzerthaus Berlin (20.01.2006) // PWM; PR, PRCD 079 ADD (14’30”; 17’20”)

Vagante (2005) // klarnet (klarnet basowy), skrzypce, fortepian, perkusja, orkiestra symfoniczna, 4-kanałowa partia elektroniczna // prem.: Zespół Kwartludium, Polska Orkiestra Radiowa, Daniel Gazon (dyr.), Krzysztof Knittel (realiz. elektroakustyczna) – Hala Najwyższych Napięć Instytutu Energetyki, Festiwal Warszawska Jesień (20.09.2005) // PWM; PR, TVP (ca 17’30”); WJ’2005 – CD nr 2 (17’05”)

Toccata (2007) // orkiestra symfoniczna (2222-2210-pfte-batt (2)-archi (10-8-6-6-4) // prem.: 2. Festiwal Prawykonań – Polska Muzyka Najnowsza, NOSPR, Ruben Silva (dyr.) – Sala koncertowa im. G. Fitelberga, Katowice (20.04.2007) // PWM; PR (ca 8’)

Partita 1 (Koori) na saksofony, orkiestrę symfoniczną i media elektroniczne (2012-13) // Paweł Gusnar, saksofony, Narodowa Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia, Jose Maria Florencio, dyrygent, Krzysztof Knittel, Wojciech Trębicki, media elektroniczne // prem. Polska Muzyka Najnowsza – Festiwal Prawykonań, Katowice, 27.04.2013 // PR, KK (ca 15’)

Partita 2 (Inuit) na flet, orkiestrę smyczkową i media elektroniczne (2013) // Jadwiga Kotnowska, flety, Krzysztof Knittel, instrumenty elektroniczne, Orkiestra Aukso, Marek Moś, dyrygent // Międzynarodowy Festiwal Musica Electronica Nova, Wrocław, 19.10.2013 // PR, KK (ca 20’)


NA CHÓR, NA CHÓR I ORKIESTRĘ, NA GŁOSY SOLOWE, CHÓR I ORKIESTRĘ, NA AKTORÓW, CHÓR I ORKIESTRĘ:

Z głębokości wołam do Ciebie, Panie…[Out of the depths have I cried unto thee, O Lord…] [De profundis clamavi ad te, Domine] (2000) – psalmy 23, 51, 102, 103, 117, 130, 150 // kameralny chór mieszany, taśma elektroniczna // prem.: Chór Camerata Silesia, Anna Szostak (dyr.), Krzysztof Knittel (realiz. elektroakustyczna) – 43. MFMW „Warszawska Jesień”, Kościół NMP (17.09.2000); inne wyk.: XII Międzynarodowy Festiwal Muzyki Sakralnej GAUDE MATER, Częstochowa (3.05.2002); Chór Polskiego Radia, Włodzimierz Siedlik (dyr.) -VIII Festiwal Muzyczny Polskiego Radia, Kościół Św. Dominika (16.05.2005); Chór Camerata Silesia Festiwal Muzyki Współczesnej Aksamitna kurtyna II, Lwów (11.10.2006); Schola Cantorum Gedanensis, Jan Łukaszewski (dyr.) – II Festiwal Muzyki Polskiej w Krakowie, (9.11.2006); wykonanie opracowania psalmów na 3 głosy: PRAETER RERUM SERIEM [Olga Mysłowska (sopran), Marcin Trzciński (tenor), Marcin Kobczyk (bas)] – V Letni Festiwal Pieśni Kompozytorów Polskich – Łazienki, W-wa (23.07.2005) // PWM – w polskiej i łacińskiej wersji językowej; WJ’2000 – CD nr3 (WJ/POLMIC) (22’42”)

El maale rahamim… [Boże, pełen miłosierdzia…, O, God full of mercy…] (2001) – z oryginalnym tekstem modlitwy hebrajskiej // chór mieszany, orkiestra symfoniczna, taśma // prem.: Chór Camerata Silesia, Narodowa Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia, Wojciech Michniewski (dyr.), Krzysztof Knittel (realiz. elektroakustyczna) – Koncert pamięci ofiar tragedii w Jedwabnem, Kościół Ewangelicki w Warszawie (10.07.2001); inne wyk.: Chór Camerata Silesia, Orkiestra Sinfonia Varsovia, Wojciech Michniewski (dyr.) – Uroczysty Koncert dla uczczenia 60-lecia Powstania w Getcie Warszawskim, Teatr Wielki – Opera Narodowa w Warszawie (30.04.2003); Uroczystości 60. rocznicy wyzwolenia KL Auschwitz – Birkenau – fragment utworu (27.01.2005) // PWM; PR, TVP; PRCD 079 ADD (11’10”)

Męka Pańska według Świętego Mateusza [St Matthew Passion] (2004) // głosy solowe, 6-głosowy chór mieszany, orkiestra smyczkowa, perkusja, taśma elektroniczna // prem.: Jezus – Wojciech Gierlach (bas), Ewangelista – Jarosław Bręk (baryton), Kapłan – Dorota Lachowicz (mezzosopran), Piłat – Agnieszka Lipska (mezzosopran) i Krzysztof Kur (tenor), zespół wokalny Filharmonii im. Romualda Traugutta: Bogumiła Dziel-Wawrowska (sopran), Aneta Łukasiewicz (mezzosopran), Katarzyna Krzyżanowska (mezzosopran), Piotr – Aleksander Kunach (tenor), Judasz – Łukasz Rosiak (baryton), Patryk Sokołowski (bas), przygotowanie wokalne – Ryszard Cieśla, Orkiestra Kameralna Polskiego Radia AMADEUS, Agnieszka Duczmal (dyr.), Krzysztof Knittel (realiz. elektroakustyczna) – nagranie radiowe: Poznań, Aula UAM (4-5.04.2004); wykonanie koncertowe: Bazylika Świętego Krzyża w Warszawie (7.04.2004); inne wyk.: 49. MFMW „Warszawska Jesień” – Kościół Ewangelicko-Reformowany (28.09.2006); Koncert pasyjny w Auli UAM w Poznaniu, 17.04.2019 // PWM; PR; Szostakowicz, Knittel – Agnieszka Duczmal, Amadeus vol. 10, Polskie Radio 2004, PRCD 095 (43’20”); WJ’2006 – CD nr 3 (45’42”)

Pamiętnik z Powstania Warszawskiego [A Memoir of the Warsaw Uprising] (2004) // aktorzy, wiolonczela solo, fortepian solo, chór żeński, orkiestra symfoniczna, 6-kanałowa taśma elektroniczna // prem.: Piotr Adamczyk, Stanisława Celińska, Mateusz Damięcki, Agnieszka Grochowska, Władysław Kowalski – aktorzy, Karolina Jaroszewska (vc.), Aleksandra Krzanowska (pfte), Chór Filharmonii Narodowej, Sinfonia Varsovia, Wojciech Michniewski (dyr.), Ewa Guziołek, Krzysztof Knittel, Barbara Makowska, Jacek Partyka (realizacja elektroakustyczna) – Uroczysty Koncert „Czas pamięci – w hołdzie Bohaterom Powstania Warszawskiego, Plac Powstańców Warszawy (30.07.2004) // KK (ca 41’); PWM; PR, TVP; PRCD 079 ADD (35’25”)

AD-W2014 dla aktora, improwizujących solistów, orkiestry i chóru // utwór oparty na tekście Powszechnej Deklaracji Praw Człowieka ONZ (1948) // prem.: Tomasz Chołoniewski (perk.), Bogusław Kierc (aktor), Krzysztof Knittel (media el.), Alexey Kruglov (saksofon s.), Miłosz Łuczyński (video), Maciej Staszewski (gitary), Yuri Yaremchuk (saksofon a.), Orkiestra i Chór OSM IIst. Im. Karola Szymanowskiego we Wrocławiu, Monika Kowalczuk (dyr.) – koncert towarzyszący festiwalowi ISCM World Music Days 2014, Bazylika św. Elżbiety, Wrocław (8.10.2014) // https://vimeo.com/111344257, KK (ca 30’)

Like a Stone – część druga oratorium dla improwizujących solistów i chóru (2016) // utwór skomponowany przez Katharina Klement, Krzysztof Knittel, Otto Wanke do tekstów Sitting Bulla, Winstona Churchilla i Malali Yousafzai // prem.: Musikforum Viktring Klagenfurt, 21.07.2017 – Paul Gulda (klawesyn), Margit Kern (akordeon), Wolfgang Mitterer (instr. elektroniczne), Anton Feinig (organy Hammonda), Igor Gross (perkusja), chór kameralny, Christoph Cech (dyr.) // KK; Radio Austriackie – całość utworu (ca 60’); druga część (ca 20’)

Głosy – oratorium na 4 aktorów, chór kameralny, orkiestrę kameralną i dźwięki elektroniczne do wierszy Jana Polkowskiego (2021) // prem.: 64. Międzynarodowy Festiwal Muzyki Współczesnej „Warszawska Jesień”, Sala Koncertowa UMFC, 21.09.2021 – Mirosława Olbińska, Weronika Humaj, Dariusz Kowalski, Andrzej Popiel (aktorzy), Maciej Wojtyszko (reżyseria), Chór Filharmonii Narodowej Bartosz Michałowski (dyrygent chóru), Chain Ensemble, Andrzej Bauer (dyrygent) // KK; https://www.youtube.com/watch?v=zc4a_vzTkR0&t=9s (ca 33’)

Canticum profugorum – oratorium na sopran, baryton, aktora, chór dziecięcy, chór mieszany, oud, perkusję, orkiestrę i media elektroniczne (2019, rev. 2022) // wg. poematu Tadeusza Sławka // prem. w Filharmonii Śląskiej w Katowicach, 25.11.2022 – Joanna Freszel (sopran), Mariusz Godlewski (baryton), Tadeusz Sławek (recytacja), Negar Bouban (oud), Patryk Zakrzewski, Manuel Alban Juarez (darbouka, daf, instrumenty perkusyjne), Orkiestra i Chór Filharmonii Śląskiej, Chór Dziecięcy PSM im. Mieczysława Karłowicza w Katowicach, Yaroslav Shemet (dyrygent) // PWM; https://filharmonia-slaska.eu/production/wielkie-prawykonania-freszel-godlewski-bourban-zakrzewski-dus-shemet-slawek/ (ca 45’)