Muzyka filmowa i teatralna

MUZYKA NA ŻYWO DO FILMÓW NIEMYCH:

Podwójne potknięcie [Double Stumble] (1990) – muzyka na żywo do filmu Piotra Bikonta // Jarosław Wójcik (git.), K.Knittel (inst. elektron.) // prem.: Festiwal Wizualnych Realizacji Okołomuzycznych WRO, Wrocław (3-9.12.1990); inne wyk.: Podkowa Leśna, Miejski Ośrodek Kultury (28.06.1991); FESTIVAL ELEKTRONISCHE FRUHLING „music im elektroischen raum”, Alten Schmiede, Wiedeń (3.07.1992)

Still Life [Martwa natura] (1992) – muzyka na żywo do filmu Krzysztofa Bukowskiego // prem. XVIII FPMW „Musica Polonica Nova”, Wrocław, Ośrodek Badań Twórczości Jerzego Grotowskiego (28.02.1992); FESTIVAL ELEKTRONISCHE FRUHLING „music im elektroischen raum”, Alten Schmiede, Wiedeń (3.07.1992)

Cienie / Schatten (1923) – reż. Arthur Robison // głos, komputer, syntezatory, trąbka // prem.: POCIĄG TOWAROWY (Piotr Bikont, Marek Chołoniewski, Tomasz Stańko oraz K.Knittel) – Goethe-Institut „Film i Muzyka – filmy nieme z muzyką live”, kino Akademii Ruchu, W-wa (17.10.1994); inne wyk.: „die musikfilmtage”, Filmhaus Stuttgart (28.09.1997); 11. Dresdner Tage der zeitgenössischen Musik, Filmtheater Schauburg (2.10.1997); Festival „Musica Ficta” w Wilnie (28.11.1997); XXI FPMW „Musica Polonica Nova”, Kino „Śląsk” (17.02.1998); Otwarcie nowej siedziby Polnisches Instytut Leipzig (29.10.1998); Akademia Muzyczna w Mińsku (21.04.2001); EUROPALIA, Gandawa, centrum voor experimentele muziek en geluidskunst Logos Tetraëder (11.10.2001) // KK (57’)

Orlaks Hände (1924) – reż. Robert Wiene – muzyka na żywo do filmu niemego // głos, komputery, syntezatory // prem.: POCIĄG TOWAROWY (Piotr Bikont, Marek Chołoniewski, K.Knittel), Niemiecki Film Ekspresjonistyczny, Goethe Institut – Kino „Iluzjon” (2.01.1996); NIEMIECKI EKSPRESJONIZM FILMOWY, Kino Sztuka, Kraków (18.12.1996) // KK (67’53”)

Faust (1926) – reż. Friedrich Wilhelm Murnau – muzyka na żywo do filmu niemego // głos, trąbka, komputery, syntezatory // prem.: POCIĄG TOWAROWY (Piotr Bikont, Marek Chołoniewski, Tomasz Stańko oraz K.Knittel), WRO , Kino „Oskar”, Wrocław (2.05.1999); inne wyk.: „Audio-Art.”, Kraków, IV Festiwal Muzyki Franciszka Schuberta, Kino Kultura, W-wa (23.04.1999) // (ca 65’)

Aelite (1924) – reż. Jakov Protazanov, muzyka na żywo do filmu niemego // prem.: POCIĄG TOWAROWY, Galeria Sukiennice, Kraków (2000); 45. MFMW „Warszawska Jesień”, Giełda Papierów Wartościowych (26.09.2002); 17. Dresdner Tage der zeitgenössischen Musik, Filmtheater Schauburg (1.10,2003); Festiwal Zwiastunów Filmowych, Łęczyca (23.07.2004) // WJ’2002 – CD Nr 6 (WJ/POLMIC) (59’26”)

Eden (2001) – reż. Andrzej Czeczot, muzyka na żywo do filmu animowanego // głos, saksofon, komputery, syntezatory // prem.: POCIĄG TOWAROWY (Piotr Bikont, Marek Chołoniewski, Włodzimierz Kiniorski oraz K. Knittel), Festiwal Wizualnych Realizacji Okołomuzycznych WRO, Wrocław (1-6.05.2001), 29. Pan Music Festival, Kumho Recital Hall, Seul (29.10.2001), Festival ALTERNATIVA, DIVADLO ARCHA, Praga (6.12.2001); „new territories” – an international festival of live Arts, Arches, Glasgow (16.02.2002), Teatr Wielki w Łodzi (2002); Galeria w DPT na Wigrach (17.06.2010) // video – WRO we Wrocławiu, KK (66’11”)

Pies Andaluzyjski ((2003) muzyka na żywo do filmu Louisa Bunuela // Aleksander Gabryś (cb.), K. Knittel (inst. elektron.) – XII Górnośląski Festiwal Sztuki Kameralnej, Teatr Korez, Katowice (12.11.2003); Marek Chołoniewski (komputer), K. Knittel (inst. elektron.) – Musica Moderna” Koncert VI Studia Komputerowego AM w Łodzi (4.12.2003) // (ca 18’)


MUZYKA FILMOWA:

Wycieczka-ucieczka – serial filmowy, reż. Jadwiga Kędzierzawska (1972)

Na głębsze wody – dokumentalny, reż. Andrzej Piekutowski (1973)

Gorejące palce – animowany, reż. Daniel Szczechura (1973)

Ptaszyzm – animowany, reż. Jerzy Kalina (1978)

Amator – fabularny, reż. Krzysztof Kieślowski (1978) – główne nagrody na festiwalach filmowych w Gdyni, w Moskwie (1979), w Berlinie i Chicago (1980)

Latające włosy – animowany, reż. Piotr Dumała (1984) – nagroda w Krakowie (1984), Łagowie (1986), wyróżnienie za muzykę w Zamościu (1987)

Widziadło – fabularny, reż. Marek Nowicki (1984)

Rajski ptak – fabularny, reż. Marek Nowicki (1986)

Remis – fabularny, reż. Krzysztof Lang (1984)

Zad wielkiego wieloryba – fabularny, reż. Mariusz Treliński (1987)

K2 – dokumentalny, reż. Krzysztof Lang (1987)

Idzie ulicą, Taniec lajkonika, Syn Rosji – filmy Józefa Robakowskiego do muzyki z suity Pilot automatyczny Marka Chołoniewskiego i Krzysztofa Knittla do słów Janusza Dziubaka // wyk. „Experimentelle Musik 1993”, TU-Mensa, Monachium (11.12.1993); koncert „A-TO-MY lorentzen-mw2-knittel” – Galeria BWA Kraków (15.02.1994)

Sąsiedzi, Czarny lipiec – filmy dokumentalne, reż. Agnieszka Arnold (2001) – Wielka Nagroda Fundacji Kultury dla Agnieszki Arnold

Kamienna cisza – dokumentalny, reż. Krzysztof Kopczyński (2007) – muzyka nagrana wspólnie z Mieczysławem Litwińskim, Sabą Krasoczko, Ryszardem Lateckim, Tadeuszem Sudnikiem – nagrody dla filmu na międzynarodowych festiwalach filmowych w Lipsku, Chicago, Kijowie, Krakowie, Łodzi, Ann Arbor, Gula de Isola, Neubrandenburg-Szczecin


MUZYKA TEATRALNA, MUZYKA DO SPEKTAKLI TELEWIZYJNYCH:

Wilkołak – mini-opera beatowa do średniowiecznej ballady Marie de France (1968), przedstawienie kabaretu „Stodoła”, Warszawa (Główna Nagroda – Trójząb Neptuna – na Festiwalu FAMA w Świnoujściu, 1969)

O, jak mi dobrze w pomarańczowym jest – teksty i reż. Marek Gołębiowski; m.in. piosenki – Koncert na dwa świerszcze i wiatr w kominie (sł. Wojciech Niżyński), Już szumią kasztany (sł. Andrzej Woyciechowski), Jeśli myślisz, że ja cię nie kocham, to się mylisz (sł. Andrzej Woyciechowski), Dżdżownica (sł. Marcin Wolski) i in.; przedstawienie kabaretu „Stodoła”, W-wa (1969-70)

Telefon zaufania – scenariusz Marcina Wolskiego, reż. Maciej Wojtyszko; przedstawienie kabaretu „Stodoła”, W-wa (1970-71)

Beckett, czyli honor Boga Jean Anouilha – reż. Jan Maciejewski, Teatr Powszechny, W-wa (1970)

Zielona Gęś do tekstów Konstantego Ildefonsa Gałczyńskiego – reż. Olga Lipińska, dwa spektakle telewizyjne (TVP,1969-70)

Trzej muszkieterowie według Aleksandra Dumas – reż. Monika Snarska, Teatr Guliwer, Warszawa (1971)

Gaweł na księżycu Fortunata Alojzego Gonzagi Żółkowskiego – reż. Lech Hellwig-Górzyński, Państwowy Teatr im. Juliusza Osterwy, Gorzów Wielkopolski (1974)

Gargantua i Pantagruel według François Rabelais – reż. Irena Jun, scenogr. Jerzy Kalina, Teatr Studio, Warszawa (1976)

CONTEMPORARY POLISH THEATRE: „GONE OUT” by Tadeusz Różewicz, „STRIP-TEASE” by Sławomir Mrożek, „THE MADMAN AND THE NUN” by Stanisław Ignacy Witkiewicz – dir. Sally Rubin, The State University College at Brockport, Buffalo (1978)

Ja się nie boję braci Rojek według tekstów Konstantego Ildefonsa Gałczyńskiego – reż. Olga Lipińska, Teatr Komedia, Warszawa (1980)

Przedstawienie Hamleta we wsi Głucha Dolna Ivo Bresana – reż. Olga Lipińska (TVP, 1985)

Non-Stop-Show według Tadeusza Różewicza – reż. Jerzy Jarocki, Akademia Teatralna, Kraków (1986)

Ślub Witolda Gombrowicza – reż. Wojciech Szulczyński, Teatr Rozmaitości w W-wie (luty 1991)

Narodziny teatru z ducha i brzucha do tekstów Piotra Lachmanna – Jolanta Lothe, Piotr Lachmann, K. Knittel – Videoteatr „Poza”, W-wa (28-29.05.1996)

Inne miejsca Harolda Pintera – reż. Piotr Bikont, Teatr Studyjny, Łódź (1997)

Wielkomilud Roalda Dahla – reż. Piotr Bikont, Teatr Lalek „Arlekin”, Łódź (2000)

Porozmawiajmy o życiu i śmierci Krzysztofa Bizio – reż. Krystyna Janda (TVP, 2002)

Gargantua i Pantagruel według François Rabelais – reż. Piotr Bikont, scenografia Aleksander Janicki, Stowarzyszenie Teatralne Badów (7.01.2005)

Król Maciuś według Janusza Korczaka, teksty piosenek Dariusz Czajkowski; scenariusz i reżyseria: Dariusz Wiktorowicz, scenografia: Maria Balcerek, muzyka: Krzysztof Knittel, Jarosław Lublin. Teatr Dzieci Zagłębia w Będzinie (21.01.2006)

Pinokio Carlo Collodiego – reż. Robert Jarosz, scenografia Stasys Eidrigevicius, Teatr im. Jana Chrystiana Andersena w Lublinie (18.03.2007)

Roszada Pawła Mossakowskiego – reż. Maciej Wojtyszko, scen. Krzysztof Kelm, Dorota Zalewska, Teatr Powszechny w Łodzi (25.04.2009)