kompozycje zespołowe

Drugi poemat tajemny [Second Secret Poem] (1974) – muzyka elektroniczna, Grupa KEW – Elżbieta Sikora, Wojciech Michniewski, K.Knittel // media elektron. – audio i slajdy // prem.: 18. MFMW „Warszawska Jesień”, Akademia Muzyczna – Grupa KEW oraz Kazimierz Urbański (28.09.1974); inne wyk.: Fylkingen Festival – KULTURHUSET, Sztokholm (7.05.1975); koncert Grupy KEW – Instytut Francuski w Warszawie (27.11.1975); koncert Grupy KEW – Filharmonia Bałtycka, Gdańsk (25.03.1976); koncert Grupy KEW – Instytut Polski w Wiedniu (16.11.1977); koncert Grupy KEW – ORF Studio Kärnten, Graz (20.11.1977); Ohio University – School of Music (16.02.1978); SUNY Buffalo, Baird Hall – Creative Associate Recital V (1.03.1978); Koncert Grupy KEW zorganizowany przez PTMW w Akademii Muzycznej w Warszawie (8.04.1989); „Die Lange Nacht der elektronische Klänge”, Kunsthaus Flora, Berlin (25.06.1994) // SE/PR (11’28”)

W Tatrach [In The Tatra Mountains] (1975)– muzyka elektroniczna, Grupa KEW – Elżbieta Sikora, Wojciech Michniewski, K.Knittel // media elektron. // prem.: Fylkingen Festival – KULTURHUSET, Sztokholm (7.05.1975); inne wyk.: koncert Grupy KEW – Instytut Francuski w Warszawie (27.11.1975); koncert Grupy KEW – Filharmonia Bałtycka, Gdańsk (25.03.1976); GALERIA ARCUS, Lublin (1976); koncert Grupy KEW – Instytut Polski w Wiedniu (16.11.1977); koncert Grupy KEW – ORF Studio Kärnten, Graz (20.11.1977); Koncert Grupy KEW zorganizowany przez PTMW w Akademii Muzycznej w Warszawie (8.04.1989) // SE/PR (23’18”)

Strefy przylegania [Adherence Zones] (1976) – taśma// prem.: Festiwal Młodych zorganizowany przez Filharmonię Narodową, Sala Centralnego Klubu Studentów Politechniki Warszawskiej „Stodoła” (18.03.1976); inne wyk.: koncert Grupy KEW – Filharmonia Bałtycka, Gdańsk (25.03.1976); koncert Grupy KEW – Instytut Polski w Wiedniu (16.11.1977); koncert Grupy KEW – ORF Studio Kärnten, Graz (20.11.1977); Koncert Grupy KEW zorganizowany przez PTMW w Akademii Muzycznej w Warszawie (8.04.1989) // SE/PR (12’08”)

poligamia [polygamy] (1979) – utwór skomponowany wspólnie z Andrzejem Bieżanem // taśma // prem.: Technische Universität – Berlin Zachodni (luty 1979); inne wyk.: koncert Studia Eksperymentalnego PR i Wydziału Reżyserii Dźwięku AM w W-wie (14.11.1979); XX FPMW „Poznańska Wiosna Muzyczna” (29.03.1989); koncert 50-lecia polskiej muzyki elektronicznej (PSEME), Bunkier Sztuki w Krakowie (7.05.2007) // SE/PR, KK (14’20”)

Cytula Tyfun da Bamba Orkiester – Bolesław A. Bier-Zan (fuja maryna, tyfun, das orgielklavier, Jakub Kitel (lawualon da bamba, stringśruba), Eligiusz M. Litwinskauss (szopino, promazun, cytula), Teddy Wstydnik (cyferator, włosiula) – koncert PTMW, Teatr Studio, W-wa (28.11.1981)

Psalmy [Psalms] w tłumaczeniu Czesława Miłosza (1983) – recytacja: Krzysztof Kolberger (Mirosław Konarowski – na Żytniej), Marian Opania, Maciej Rayzacher, muzyka: K.Knittel, Mieczysław Litwiński, Andrzej Mitan, Paweł Szymański, Tadeusz Sudnik, Janusz Trzciński // prem.: Kościół Św. Anny, W-wa (30.11.1982); inne: Kościół Św. Marcina (1983), Kościół NMP (1983), Parafia Miłosierdzia Bożego na Żytniej ZNAK KRZYŻA – SPOTKANIA ZE SZTUKĄ TOWARZYSZĄCE POBYTOWI OJCA ŚWIĘTEGO JANA PAWŁA II Koncert KRAJU OJCZYSTY (14.06.1983)

Telephone Concert (Wiedeń-Warszawa) – Iliana Alvarado, K. Knittel, Marcin Krzyżanowski, Mieczysław Litwiński, Andrzej Mitan, Jan Pilch, Andrzej Przybielski, Tadeusz Sudnik, Leszek Woźniakiewicz // prem.: Pracownia Dziekanka w W-wie (4.12.1983)

Szafirowa Środa – K. Knittel, Marcin Krzyżanowski, Simon Thorne // prem.: Pracownia Dziekanka w W-wie (17.10.1984)

Crossing the bridge (1985) – wiersze Tadeusz Sławek, muzyka intuicyjna: Krzysztof Knittel, Mieczysław Litwiński, Bogdan Mizerski // koncerty w Katowicach, Cieszynie, Warszawie, Podkowie Leśnej (1985-86); nagranie: Studio Eksperymentalne Polskiego Radia 1985 // SE/PR, KK

Mapa nieba, mapa ziemi (1985) – wiersze Tadeusz Sławek, muzyka intuicyjna: Krzysztof Knittel, Mieczysław Litwiński, Bogdan Mizerski, Marek Nędziński // recytacja, saksofon, fortepian, skrzypce, kontrabas // koncerty w Katowicach, Cieszynie, Warszawie, Podkowie Leśnej (1985-86); XV Festiwal Polskiej Muzyki Współczesnej w Muzeum Architektury we Wrocławiu (20.02.1986); nagranie: Studio Eksperymentalne Polskiego Radia 1985 // SE/PR

A very special piece for our best friends – wspólnie z Markiem Nędzińskim // „Muzyka nie-medytacyjna”, Pracownia Dziekanka, W-wa (20.12.1985)

Pilot automatyczny [Automatic Pilot] (1986) – wspólnie z Markiem Chołoniewskim, Markiem Nędzińskim // taśma // KK (55’)

Niebieska walizka [Blauer Koffer] z Lucyną Mielczarek (aktorka), Jerzym Sitarzem (teksty), Markiem Nędzińskim (saksofon) – KUNST WERK STATT, Neunkirchen am Brand (16.05.1987)

Księga Beowulfa [A Book of Beowulf] – POCIĄG TOWAROWY (Piotr Bikont, Marek Chołoniewski, Włodzimierz Kiniorski, Marek Nędziński, Andrzej Przybielski, Tadeusz Sudnik, K. Knittel), Kraków, Teatr Mandala, 1986; inne wyk.: Festiwal Audio-Art, Teatr Bükleina, Kraków (Piotr Bikont, Marek Chołoniewski, Tomasz Stańko, K.Knittel, 18.10.1993); PONAD GRANICAMI – OTWARCIE, Warszawski Ośrodek Kultury (13.06.1994); Telewizja Polska: Art-Noc; „Poznańska Wiosna Muzyczna”, Maraton multimedialny „Między Dźwiękiem i Obrazem” (20.04.1995); „OHREN SEHEN AUGEN HÖREN” STADTSANIERUNG IN FRANKFURT (ODER) (15.11.1995); PresentAkcje/video-performance, Galeria WOZOWNIA, Ruiny Zamku Krzyżackiego, Toruń (Piotr Bikont, Marek Chołoniewski, Włodzimierz Kiniorski, K.Knittel (7.06.2001) // TVP

Koło i krzyż; Puszczyk i Kicia; Mary, why are you a man? Ballada -POCIĄG TOWAROWY (Piotr Bikont, Marek Chołoniewski, K.Knittel, Marek Będziński, Jerzy Piaskowski) // prem.: Pracownia Dziekanka, W-wa (24.01.1987) // KK

Go-Go-Beuys (1988) – muzyka do wierszy Mirona Białoszewskiego: Piotr Bikont (głos), Tomasz „Kciuk” Jaworski (git.b.), Włodzimierz Kiniorski (ts), Anna Komorowska (v), Jarosław Kubasiński (git.), Jan Rołt (dr) – Galeria RR, klub „Remont”, W-wa (25.02.1988)

Nokturn (1995) – muzyka: Marek Chołoniewski, K. Knittel, choreografia: Jerzy Birczyński // muzyka elektroniczna // 7. Dni Muzyki Kompozytorów Krakowskich – AGH (11.06.1995)

Switched off (1990) – na instrumenty i komputery, muzyka: Marek Chołoniewski, K. Knittel // prem.: Ton-Art. 90 Kunstmuseum Bern, Berno (19.12.1990); inne wyk.: XXXI FPMW „Poznańska Wiosna Muzyczna”, Dom Kultury „Słońce” (6.04.1991); CH&K, Stara Galeria, Kraków (8.04.1991); CH&K, Instytut Polski, Osteuropaisches Kulturzentrum (10.05.1991); NO BORDERS IN MUSIC, CSCE Symposium, Synagoga Poppera, Kraków (29.05.1991); II Międzynarodowe Forum Sztuki Radiowej „Macrophon”, Wrocław (12.10.1991); WRO 91, Fest. Wizualnych Realizacji Okołomuzycznych, Wrocław (4.12.1991); CH&K, Multi-media Koncert, The Berklee College of Music, Boston (29.04.1992); CH&K, THE MUSIC GALERY, Toronto (5.05.1992); CH&K, Stedelijk Museum, Amsterdam Gaudeamus Foundation Contemporary Music Center (7.11.1992); CH&K, Eindhoven, Plaza Futura (8.11.1992); LIVING IN A VIRTUAL WORLD, Lenn Gould Studio, CBC, Toronto (27.01.1993); LIMES – KUNST GEGEN DAS KLISCHEE, Teatr „Groteska”, Kraków (16.04.1993) // DRS; KK

Ce que femme veut Dieu le veut (1996) – muzyka: Marek Chołoniewski, K.Knittel, Tomasz Stańko // Festiwal Elektronicznych Form Muzycznych EL-IZERIE’96 w Świeradowie Zdroju (20.07.1996); Festival „Musica Ficta” w Wilnie (28.11.1997); XXI FPMW „Musica Polonica Nova”, Kino ‘Śląsk” (17.02.1998) // (ca 9’)

EUROPEAN EXPERIMENTAL COMPOSERS (1996) – koncerty w Den Anden Opera, Copenhagen (11-13.10.1996) // video – KK

Cawdor – wg. Robinson Jeffers „Mroczne piękno rzeczy” – Tadeusz Sławek (przekład, głos), Bogdan Mizerski (cb.), K.Knittel (inst. elektron.), Górnośląskie Centrum Kultury, Katowice (18.03.1997)

Trio (1998) – muzyka: K.Knittel, Niels Winther, Pere Oliver Jorgens / prem.: 41. MFMW „Warszawska Jesień“, CSW Zamek Ujazdowski (25.09.1998)

Interakcje [L.E.R. – live electronic rhythms] (1999) – wspólna kompozycja z Tadeuszem Sudnikiem // muzyka elektroniczna na żywo – instrumenty elektroniczne // prem.: I Festiwal Performance „Interakcje” – Piotrków Trybunalski (5.05.1999); inne wyk.: „MUZIK-ZEIT AvantWovon?”, Instytut Polski w Dreźnie (9.06.1999); razem ze Stasysem Eidrigeviciusem – Festiwal „Jazzgot Jaćwingów”, CSW Zamek Ujazdowski (10.11.2001) // KK

Bücklein Grooves lub Bücklein Personal Grooves (1999 – 2004) – M.Chołoniewski, W.Kiniorski i K.Knittel // saksofony, instrumenty elektroniczne // prem.: Teatr Bückleina, Kraków (28.01.1999); inne wyk.: SYNTHESE 1999, 29. Festival International de Musique Electroacoustique, Bourges (5.06.1999); ALTERNATYWA 2000, V Międzynarodowy Festiwal Współczesnej Muzyki i Teatru „Ilkhom-XX”, Taszkient, Uzbekistan (24.04.2000); Centrum Sztuki DOM, Moskwa (27.04.2000); INTERAKCJE 2000, Piotrków Trybunalski (8.05.2000); XIV Warszawskie Spotkania Muzyczne – Koncert CH&K&K (12.05.2000); koncert CH&K&K – Pałacyk, Kielce (25.02.2001); CHICAGO / POLAND NOW, Chicago Cultural Center (11.03.2001); IX SPOTKANIA Z MUZYKĄ XX WIEKU – Teatr Bükleina, Kraków (13.12.2000); MAINS D’OEUVRES, Paryż (22.05.2004) // KK (56’17”); Ilkhom-XX, CD 2 (13’55”)

CH&K&K Grooves lub CH&K&K Personal Grooves (1999 – 2004) – M.Chołoniewski, W.Kiniorski, K.Knittel // saksofony, instrumenty elektroniczne // prem.: Galeria Władysława Hasiora, Zakopane (1998); inne wyk.: V. Szunetjel Nemzetkozi Improvizativ Zenek Festival (4.12.1998); 26. Experimental Intermedia, Nowy Jork (14.12.1999); NEXT 2000 – hudobny a multimedialny festival, Bratysława (7.12.2000); XXVII Międzynar. Festiwal „Muzyka w Starym Krakowie”, Pałac Potockich w Krakowie (20.08.2002); NOWA FABRYKA 2004, Instytut Polski, Paryż (19.05.2004); „Moving Closer” International New Media Festival, Klub M25, Warszawa (30.06.2007) // KK (56’17”)

Ch&K Grooves (2001) – autorzy M.Chołoniewski, K.Knittel // prem.: Koncert „Muzyka Elektroniczna 2001” w Instytucie Goethego w Krakowie (23.03.2001) // KK (13’)

…empatia… (2004) – K.Knittel, Jacek Partyka, Michał Talma-Sutt // instrumenty elektroniczne // „Musica Moderna” Koncert VIII Studia Komputerowego AM w Łodzi (22.04.2004)

Darmstadt / Warszawa „Shared Spaces” (2004) – projekt partnerski „Warszawskiej Jesieni” oraz Internationales Musikinstitut Darmstadt (IMD), Jazzinstitut Darmstadt i Deutsches Polen Instytut Darmstadt // Uwe Dierksen (tbn.), Axel Dörner (tr.), Uli Fusseneger (live electronics), Carl-Ludwig Hübsch (tuba), Anna Jędrzejowska (live electronics, video), Robert Jędrzejowski (vc.), K.Knittel (live electronics), Jacek Kochan (drums), Ernesto Molinari (cl.), Uwe Oberg (pfte), Adam Pierończyk (t.sax.), Marcus Weiss (t.sax.), Frank Wingold (git.), Agata Zubel (sopran), Natasza Goerke (słowa) – 42. Internationale Ferienkurse für Neue Musik, Darmstadt, Centralstation Halle (19.08.2004); 46. MFMW „Warszawska Jesień”, Fabryka Wódek „Koneser” (17.09.2004) // WJ – CD

Opary (2004) – Kawalerowie błotni: K. Knittel – instr. elektroniczne, Jerzy Kornowicz – fortepian, Ryszard Latecki – trąbka, Mieczysław Litwiński – śpiew, skrzypce, cytra smyczkowa, Tadeusz Sudnik – inst.. elektroniczne, Tadeusz Wielecki – kontrabas // prem.: Zespół Szkół Nr 5 im. Stefana Kisielewskiego (8.09.2004) // inne wyk.: Liceum Ogóln. im. Księcia Józefa Poniatowskiego; Szkoły Stowarzyszenia Kultury i Edukacji (15.09.2004); XVIII Warszawskie Spotkania Muzyczne, Mazowieckie Centrum Kultury i Sztuki w Warszawie (17.05.2004)

Przypowieści (2004) – Kawalerowie błotni // prem.: XII Festiwal Audio-Art w CSW Zamek Ujazdowski w Warszawie (2.12.2004)

Piknik artystyczny (2005) – Kawalerowie błotni // prem.: Jubileusz 60-lecia Związku Kompozytorów Polskich – Stawisko, Muzeum im. Anny i Jarosława Iwaszkiewiczów (4.06.2005)

Śpiewnik kawaleryjski (2005) – Kawalerowie błotni // prem.: Jubileusz ZAiKS-u – Konstancin (3.07.2005)

MULTI-GENRE KONCERT (2005) – Marketa Dvorakova (x2), Tomas Hruza, Krzysztof Knittel, Peter Matuzsek, Ivo Medek, Edgar Mojdl, David Subik // koncert w ramach konferencji o improwizacji, Sala koncertowa Konserwatorium, Praga (1.11.2005)

Ja knur za krag ma krarpa (2005) – komprowizacja intuicyjna: Agata Krwawnik – głos, Jacek Partyka – obiekt, Maja Urbańczyk – projekcja video, Krzysztof Knittel, Artur Zagajewski – urządzenia elektroniczne // Musica Moderna – AM w Łodzi (8.12.2005)

Postscriptum: Orkiestra Audio Art (2005) – koncert-happening-jam-session z udziałem: Marijan Ensemble, Kawalerów błotnych, Brasil & The Gallowbrothers Band // XIII Festiwal Audio Art., CSW – Zamek Ujazdowski (10.12.2005)

Projekt Knieje (2006) – – Kawalerowie błotni // prem.: Musica Polonica Nova – BWA, Wrocław (24.02.2006)

Ze śpiewnika kawaleryjskiego (2006) – Kawalerowie błotni // praCoVnia art-club, Warszawa (1.04.2006)

Myriam Groove CH&K&K: Marek Chołoniewski, Krzysztof Knittel (inst.. elektroniczne, Włodzimierz Kiniorski (saksofon) – Koncert Intemedium 5 (SoloDuoTrio) – Bunkier Sztuki w Krakowie (20.06.2006)

Ablanatanalba (2006) – Kawalerowie błotni // kompozycja zespołowa wykonana przez zespół wraz z Orkiestrą Akademii Muzycznej im. Fryderyka Chopina w Warszawie w ramach projektu Ad Libitum, AM Warszawa (6.11.2006)

Le Chevalier Chopin par Kawalerowie błotni – Krzysztof Knittel (laptop, sampler), Jerzy Kornowicz (fortepian), Ryszard Latecki (trąbka, harmonium, perkusjonalia), Mieczysław Litwiński (śpiew, skrzypce, cytra smyczkowa), Tadeusz Sudnik (groovebox, syntezator), Tadeusz Wielecki (kontrabas); Galeria ZPAF, Warszawa (19.12.2006)

Archipelag Chopin – Krzysztof Knittel (laptop, sampler, syntezator – ossia vibrato), Jerzy Kornowicz (fortepian kompletny, bocianie gniazdo), Ryszard Latecki (trąbka zwykła, harmonium, łańcuchy), Mieczysław Litwiński (śpiew wielogłosowy, altówka, harmonium, daf, cytra smyczkowa), Tadeusz Sudnik (groovebox, syntezator, zwojnice), Tadeusz Wielecki (kontrabas non vibrato, trąbka rowerowa) – 3. Międzynarodowy Festiwal Muzyczny Chopin i jego Europa, Studio Koncertowe PR im. W.Lutosławskiego (16.08.2007); Festiwal Audio-Art, Akademia Muzyczna w Krakowie (16.11.2007); XI Festiwal Muzyczne Konfrontacje, Stawisko (5.12.2010)

Obrazki z wystawy – koncert do obrazów przygotowanych przez MariuszaWideryńskiego // prem.: Kawalerowie błotni;Związek Polskich Artystów Fotografików, Warszawa (22.11.2009); inne wyk.: Filharmonia Kaliningradzka, Kaliningrad (27.11.2009)

Wspólne (improwizacja kolektywna) koncert Studia Komputerowego Akademii Muzycznej w Łodzi we współpracy z Pracownią Fotografii Wydziału Edukacji Wizualnej ASP w Łodzi: Krzysztof Knittel, Jacek Partyka, Maciej Staszewski, Wojciech Trębicki, Artur Zagajewski – muzycy; Maciej Walczak, Artur Chrzanowski, Sławomir Ochotny, Justyna Jakóbowska, Łucja Świć, Anna Bąk, Maciej Andrzejewski, Maciej Bohdanowicz – działania wizualne // prem.: Filharmonia im. Artura Rubinsteina w Łodzi (16.12.2008); inne wyk.: Festiwal Warszawska Jesień, Studio Tęcza (23.09.2009)

Cytula – koncert zespołu Mieczysław Litwiński, Tadeusz Sudnik, Krzysztof Knittel w ramach festiwalu Moving Closer, Muzeum Etnograficzne, Warszawa (1.12.2010)

Son((o))sphere – koncerty zespołu Kawalerowie błotni w Muzeum Glinki w Moskwie (4.10.2011), w Filharmonii Białoruskiej w Mińsku (6.11.2011), w Kunstlerhaus Bethanien w Berlinie (2.11.2011), w Centre Culturel Espace Senghor w Brukseli (9.11.2011)

Wspólny koncert Paolo Pandolfo (viola da gamba), Mieczysława Litwińskiego (skrzypce, altówka, głos, cytra) i Krzysztofa Knittla (harfa i monochordy midi zbudowane przez Piotra Sycha, iPhone, laptop); festiwal Ad Libitum:6, CSW – Zamek Ujazdowski (22.10.2011)