utwory kameralne z elektroniką

ca 440 (1973) // skrzypce, fortepian i taśma // prem.: Weronika Szrajber-Knittel (vln.), Wojciech Borkowski (pfte), K.Knittel (realizacja dźwięku) – koncert studentów kompozycji w PWSM w Warszawie (1973) // (ca 9’)

punkty/linie [points/lines] (1973) na klarnet, taśmy i slajdy // prem.: Paweł Pacanowski (cl.), K.Knittel (realizacja dźwięku), Barbara Okoń (realizacja obrazu) – Koncert Grupy Kompozytorskiej KEW, Klub Stodoła w W-wie (23.04.1973); inne wyk.: wykonawcy j.w. – XV Poznańska Wiosna Muzyczna, Aula PWSM (5.04.1975); 19. MFMW „Warszawska Jesień”, AM w W-wie (23.09.1975); Michel Portal (cl.) – SIMC, FESTIVAL D’AUTOMNE A PARIS, Theatre de la Ville (26.10.1975); GALERIA ARCUS, Lublin (1976); prem.: wersja krakowska – Andrzej Godek (cl.), koncert Studia Muzyki Elektronicznej AM w Krakowie (28.04.1977); Maciej Bosak (cl.), – Polskie Stowarzyszenie Muzyki Elektroakustycznej, INTERMEDIUM 5, Bunkier Sztuki, Kraków (20.06.2006) // SE/PR (11’45”)

dorikos (1976-77) – siedem miniatur na kwartet smyczkowy i taśmę // prem. wersji bez partii taśmy: 28. International Ferienkurse für Neue Musik, Darmstadt (26.07.1976); prem. wersji z taśmą: Koncert Kwartetu Wilanowskiego, Związek Polskich Artystów Plastyków w Warszawie (15.09.1977); inne wyk.: Kwartet Wilanowski – 21. MFMW „Warszawska Jesień”, AM w W-wie (23.09.1977); Świetlica Walendowskich, W-wa (jesień 1978); „Galeria Muzyczna” WTM, W-wa (18.12.1978); Kwartet Danuty Stradowskiej – ZKP, Studio Eksperymentalne PR i AM w W-wie z okazji XIV Kongresu Międzynarodowego Unii Architektów (20.06.1981); Centrum Sztuki DOM w Moskwie (1.12.2000); Kwartet Dorikos – XIII. FORFEST Festival, Kromeriz, Czechy (28.06.2002); Mezinarodni hudebny festival soucasne akusticke a elektronicke hudby „Setkavani nove hudby plus” Akademia Muzyczna im. L.Janacka w Brnie – Kwartet Dorikos (24.11.2004); Kwartet smyczkowy DAFO, K.Knittel (realizacja elektroakust.) – 49. MFMW „Warszawska Jesień” – Filharmonia Narodowa (23.09.2006); Kwartet Dorikos – Koncert 50-lecia polskiej muzyki elektronicznej, Psem Art, Akademia Muzyczna w Krakowie (27.10.2007); Kwartet smyczkowy T4 (Magdalena Łukasik, Julia Klimowicz, Dorota Mortek, Marta Sołek) Warsztaty kompozytorsko-wykonawcze, Akademia Muzyczna w Krakowie (23.01.2010) // SE/PR (27’12”)

niskie dźwięki – wersja nr 2 [low sounds – version II] (1979) – na tam-tam i taśmę // prem.: koncert MUZYKI CENTRUM, Kraków (17.06.1979); koncert PTMW, Teatr Studio, W-wa (25.05.1980) // (dowolny czas trwania)

niskie dźwięki –  wersja nr 3 [low sounds – version III] (1979) // 2 recytatorów, tam-tam, taśma // prem.: „Elektronische Musik” – Theater im Palast, Berlin Wschodni (20.04.1979) // (ca 15’)

Człowiek-orkiestra I [Man-Orchestra I] (1982) // dowolne instrumenty i taśma // prem.: Iliana Alvarado (taniec), Andrzej Bieżan (pfte), Janusz Dziubak (flet prosty – sopran.), K.Knittel (instr. perkusyjne), Mieczysław Litwiński (sitar), Andrzej Mitan (śpiew), Tadeusz Sudnik (realizacja dźwięku), Paweł Szymański (flet prosty – bas.) – „Świąteczna Omandalla”, Niezależne Studio Muzyki Elektroakustycznej, Pracownia Dziekanka (21.12.1982); inne wyk.: NSME na „Inventionen” Festival, Berlin Zach. (1983); NSME, Instytut Francuski w W-wie (11.05.1983); koncert pt. STUDIO FIGUR NIEMOŻLIWYCH(Iliana Alvarado – taniec oraz Janusz Dziubak, Krzysztof Knittel, Stanisław Krupowicz, Mieczysław Litwiński, Andrzej Mitan, Tadeusz Sudnik, Paweł Szymański – Galeria Krzysztofory, Kraków (13.06.1984) // KK (55’)

Czarna Woda, Biała Woda, Stary Strumień [Black Water, White Water, Old Stream] (1983) // dowolne instrumenty i taśma // prem.: Koncert Niezależnego Studia Muzyki Elektroakustycznej – Filharmonia Narodowa, W-wa (31.01.1984); inne wyk.: K.Knittel, Marcin Krzyżanowski, Marek Nędziński, Andrzej Przybielski, Tadeusz Sudnik z filmami Piotra Bikonta – „Muzyka nie-medytacyjna”, Pracownia Dziekanka, W-wa (20.12.1985); Ewa Wycichowska (taniec), K.Knittel (inst. elektron.) – „log out” 7. KONCERT MUZYKI KOMPUTEROWEJ, AM we Wrocławiu (15.06.2002); Ewa Wycichowska (taniec), Jorgos Skolias (śpiew), K.Knittel (instr. elektron.) – X Festiwal Audio-Art w Warszawie, CSW Zamek Ujazdowski (24.11.2002); Ewa Wycichowska (taniec), Tomasz Stańko (trąbka), K.Knittel (instr. elektron.) – Tydzień Kultury Polskiej w Brazylii, Sao Paolo, Sesc Vila Mariana (9.04.2002) // (dowolny czas trwania); KK (18’)

Kwartet smyczkowy 84-85 [String Quartet 84-85] (1984/85) // kwartet smyczkowy + instrumenty perkusyjne, taśma // prem.: Kwartet Smyczkowy Jana Homy – Kościół Św. Stanisława Kostki w Warszawie w pierwszą rocznicę śmierci księdza Jerzego Popiełuszki (1985); inne wyk.: Kwartet Smyczkowy Jana Homy – „Portrety Kompozytorów”, Zarząd Główny Związku Kompozytorów Polskich oraz Piwnica Wandy Warskiej i Andrzeja Kurylewicza (23.05.1988); Kwartet Dorikos – XIII. FORFEST Festival, Kromeriz, Czechy (28.06.2002); Mezinarodni hudebny festival soucasne akusticke a elektronicke hudby „Setkavani nove hudby plus” Akademia Muzyczna im. L.Janacka w Brnie – Kwartet Dorikos (24.11.2004); Kwartet Dorikos – Koncert 50-lecia polskiej muzyki elektronicznej, Pseme Art, Akademia Muzyczna w Krakowie (27.10.2007); Kwartet Agnieszka Bugla, Maciej Klich, Karolina Drwęga, Magdalena Sokołów: Warsztaty Kompozytorsko-Wykonawcze, Akademia Muzyczna w Krakowie (23.01.2010) // PWM; KK (ca 17’)

Trzy kasety dla trzech wykonawców [Three cassettes for three performers] (1986) // 3 dowolne instrumenty + 3 magnetofony kasetowe // prem.: XXVIII FPMW „Poznańska Wiosna Muzyczna” (16.04.1988); inne wyk.: koncert autorski K.Knittla w ramach festiwalu EKSPRES POLONIA w Muzeum Sztuki Współczesnej Mucsarnok w Budapeszcie (26.01.1997); Monika Worek (vno), Izabela Pelc (vla), Anna Młynarczyk (pfte) – AM w Krakowie, Warsztat Kompozytorsko-Wykonawczy (22.01.2011) // (dowolny czas trwania); KK (6’50”)

Histoire II (1989) // klarnet, fortepian, syntezator, taśma // prem.: koncert „Saluent Luc Ferrari” z okazji 60. rocznicy urodzin Kompozytora, Theatre du Lierre (7.03.1989); inne wyk.: Koncert Grupy KEW zorganizowany przez PTMW w Akademii Muzycznej w Warszawie (8.04.1989) // LMeC (12’)

Człowiek-orkiestra II [Man-Orchestra II] (1989) // syntezatory, komputery, obiekty dźwiękowe // prem.: Koncert Studia CH&K, Galeria Dziekanka w Warszawie (25.10.1989); inne wyk.: Studio CH&K – Logos Foundation, Gandawa (1989), Studio CH&K – Theatre du Grand Midi, Bruksela (26.11.1989); CH&K, Theater Zeebelt, Haga (29.11.1989); Festival der experimentellen Musik’89, Monachium – TU-Mensa (2.12.1989); Studio CH&K – Un koncert de La Muse en Circuit, Theatre du Lierre, Paryż (4.12.1989) // LMeC, KK (18’)

Granice niczego [Borders of nothing] (1990) // głosy, instrumenty, syntezator, komputer // prem. wersji elektronicznej: Studio CH&K: Marek Chołoniewski (komp.), K.Knittel (synt.) – „Ton-Art 90”, Kunstmuseum Bern, Berno (19.12.1990); inne wyk.: CH&K, Stara Galeria, Kraków (8.04.1991); CH&K, Polenwoche, Inzbruk (19.04.1991); CH&K, Instytut Polski, Osteuropaisches Kulturzentrum (10.05.1991); CH&K, NO BORDERS IN MUSIC, CSCE Symposium, Synagoga Popera, Kraków (29.05.1991); CH&K, Festiwal wizualnych Realizacji Okołomuzycznych WRO w Ośrodku Badań Twórczości Jerzego Grotowskiego we Wrocławiu (4.12.1991); CH&K, Bruno Walter Auditorium, Lincoln Center, NYC – The Relache Ensemble (25.04.1992); inne wyk: CH&K, Multi-media Koncert, The Berklee College of Music, Boston (29.04.1992); CH&K, The Ethical Society of Philadelphia – The Relache Ensemble (1.05.1992); CH&K, THE MUSIC GALERY, Toronto (5.05.1992); CH&K, Stedelijk Museum, Amsterdam Gaudeamus Foundation Contemporary Music Center (7.11.1992); CH&K, Eindhoven, Plaza Futura (8.11.1992); CH&K, LIVING IN A VIRTUAL WORLD, Glenn Gould Studio, CBC, Toronto (27.01.1993); premiera wersji instr.: Piotr Bikont (głos), K.Knittel (synt.), Marcin Pospieszalski (git. b.), Tomasz Stańko (tr.), Jarosław Wójcik (git.) – „Muzyka teraz” koncert ZKP i Programu II PR, Studio S-1 w Warszawie (12.12.1992) // KK (wersja instrumentalna – 50’); DRS, VPRO, KK (wersja elektroniczna – 19’)

niskie dźwięki – wersja nr 4 [low sounds – version IV] (1990) // syntezator, taśma // prem.: CH&K w Kunstmuseum Bern, TonArt 90” (19.12.1990); inne wyk.: XXXI FPMW „Poznańska Wiosna Muzyczna”, Dom Kultury „Słońce” (6.04.1991); CH&K, Polenwoche, Inzbruk (19.04.1991); CH&K w Instytucie Polski w Osteuropaisches Kulturzentrum (10.05.1991); NO BORDERS IN MUSIC, CSCE Symposium, Synagoga Poppera, Kraków (29.05.1991); WRO 91, Festiwal Wizualnych Realizacji Okołomuzycznych, Wrocław (4.12.1991) // DRS, KK (12’)

niskie dźwięki – wersja nr 5 [low sounds – version V] (1991) // gitara elektryczna, syntezator, taśma // SE/PR (12’)

Negev (1993) // głos, syntezator, instrumenty perkusyjne // prem.: otwarcie wystawy prac Ewy Trafnej w Galerii Współczesnej Elżbiety Kochanek „Milano” w W-wie (17.02.1993); inne wyk.: LIMES – KUNST GEGEN DAS KLISCHEE, Teatr „Groteska”, Kraków (16.04.1993); Experimentelle Musik 1993, TU-Mensa, Monachium (11.12.1993); XIX Festiwal Polskiej Muzyki Współczesnej, Wrocław, Galeria Miejska (23.02.1994); Warszawskie Spotkania Muzyczne – Studio Koncertowe S-1 w Warszawie (7.05.1994); koncert „A-TO-MY lorentzen-mw2-knittel” – Galeria BWA Kraków (15.02.1994); Gracia Territori Sonor, Barcelona, Galeria Metropolitana (22.03.1997); CIEF ’97 Copenhagen International Experimentalmusik Festival, Den Anden Opera (5.11.1997); z udziałem Wł. Kiniorskiego – SYNTHESE 1999, 29. Festival International de Musique Electroacoustique, Bourges (5.06.1999); V Międzynarodowy Festiwal Współczesnej Muzyki i Teatru „Ilkhom-XX”, Taszkient, Uzbekistan (24.04.2000) // SE/PR, KK (15’30”)

Sonata da camera nr 1 (1994) – dla Tomasza Stańki, skomponowana z okazji 350-lecia położenia kamienia węgielnego pod budowę Zamku Ujazdowskiego w Warszawie // prem.: T. Stańko (trąbka), K. Knittel (syntezatory) – Centrum Sztuki Współczesnej – Zamek Ujazdowski w Warszawie (16.09.1994); inne wyk.: „Poznańska Wiosna Muzyczna”, Maraton multimedialny „Między Dźwiękiem i Obrazem” (20.04.1995); Festiwal Elektronicznych Form Muzycznych EL-IZERIE’96 w Świeradowie Zdroju (20.07.1996); Festival „Musica Ficta” w Wilnie (28.11.1997); XXI FPMW „Musica Polonica Nova”, Kino ‘Śląsk” (17.02.1998); wystawa „Szare w kolorze” w Zachęcie (3.09.2000); Festival de Cultura Polonesa em Sao Paulo, SESC (8.04.2002); 52. MFMW Warszawska Jesień, Studio Tęcza (26.09.2010) // TVP, CD Sound Chronicle nr 9 of the Warsaw Autumn 2009 (polmic 049-058), KK (13’50”)

Duo (1995) na klarnet i taśmę – Włodzimierzowi Kotońskiemu // prem.: „Cztery pory roku i suita prawykonań dedykowanych Profesorowi na Jubileusz 70. urodzin”, wyk. Paweł Mykietyn (cl.) – Studio Koncertowe S-1 Polskiego Radia (12.05.1995) // PR (2’30”)

Sonata da camera nr 2 (1995) – dla Marka Chołoniewskiego // prem.: M. Chołoniewski (synt.), K. Knittel (synt.) Festival „Kunstwald”, Herne, Niemcy (17.06.1995) // (ca 11’)

Sonata da camera nr 3 (1995) – dla Władysława Kłosiewicza // prem.: Wł. Kłosiewicz (cmb.), K.Knittel (synt.) – Uroczysty koncert z okazji jubileuszu 40-lecia Wydziału Reżyserii Muzycznej, Akademia Muzyczna w Warszawie (27.06.1995) // (ca 14’)

Pamięci Barbary Zbrożyny [Homage to Barbara Zbrożyna] (1996) // syntezator // prem.: Muzeum Narodowe w Warszawie (1996); inne wyk.: Gracia Territori Sonor, Barcelona, Galeria Metropolitana (22.03.1997); CIEF ’97 Copenhagen International Experimentalmusik Festival, Den Anden Opera (5.11.1997); ALTERNATYWA 2000, Centrum Sztuki DOM, Moskwa (27.04.2000); XXI FPMW „Musica Polonica Nova”, Wrocław, Akademia Muzyczna (18.02.1998); SYNTHESE 1999, 29. Festival International de Musique Electroacoustique, Bourges (5.06.1999); 26. Experimental Intermedia, Nowy Jork (14.12.1999); XIV Warszawskie Spotkania Muzyczne – Koncert CH&K&K (12.05.2000); Koncert „Muzyka Elektroniczna 2001” w Instytucie Goethego w Krakowie (23.03.2001); „Musica Moderna” Koncert VII Studio komputerowe Muzyki Elektronicznej Akademii Muzycznej w Łodzi (25.04.2002); Mezinarodni hudebny festival soucasne akusticke a elektronicke hudby „Setkavani nove hudby plus” Akademia Muzyczna im. L.Janacka w Brnie (24.11.2004); koncert towarzyszący otwarciu wystawy dzieł Barbary Zbrożyny „Figury nasłonecznione”, Narodowa Galeria Sztuki Zachęta, Warszawa, 28.03.2008; koncert z cyklu „contem.ucha” w Filharmonii im. Artura Rubinsteina w Łodzi (16.12.2008) // KK (9’30”)

Sonata da camera nr 4 (1997) – dla Laszlo Melisa i Alberta Markos // prem.: L. Melis (vln.), A. Markos (vc.), K. Knittel (synt.) – koncert autorski K.Knittla w ramach festiwalu EKSPRES POLONIA w Muzeum Sztuki Współczesnej Mucsarnok w Budapeszcie (26.01.1997) // KK (11’15”)

Sonata da camera nr 5 (1997) – dla Andrzeja Wróbla (wiolonczela) // niewykonana // (ca 17’)

Sonata da camera nr 6 (1998) – dla Marka Mietelskiego i Kazimierza Pyzika // prem.: K. Pyzik (viola da gamba), M. Mietelski (fortepian preparowany), K. Knittel (synt.) – XII Warszawskie Spotkania Muzyczne, Studio Koncertowe Polskiego Radia im. Agnieszki Osieckiej (13.05.1998) // PR, KK (13’30”)

Sonata da camera nr 7 (1999) – dla Eda Bogaarda // prem.: E. Bogaard (saksofon tenorowy), K.Knittel (synt., sampler) – Festiwal im. Karola Szymanowskiego w Zakopanem, BWA – „Od Chopina do Góreckiego” (23.07.1999) // (ca 18’)

Sonata da camera nr 8 (2000) – dla Andrzeja Chłopeckiego // prem.: A. Chłopecki (głos), K. Knittel (synt., sampler) – jubileuszowy koncert z okazji 50. urodzin Andrzeja Chłopeckiego w Sali Laboratorium CSW – Zamek Ujazdowski w Warszawie (21.01.2000) // PR, KK (11’55”)

Sonata da camera nr 9 (2000) – dla Włodzimierza Kiniorskiego // prem.: Wł. Kiniorski (flet, klarnet, saksofon, perkusja), K.Knittel (synt., sampler) – Międzynarodowy Festiwal Muzyki Współczesnej „Ilkhom – XX”, Taszkient, Uzbekistan (24.04.2000); inne wyk.: ALTERNATYWA 2000, Centrum Sztuki DOM, Moskwa (27.04.2000); XIV Warszawskie Spotkania Muzyczne, CSW Zamek Ujazdowski – Koncert CH&K&K (12.05.2000) // XIV WSM-2000, KK (17’00”)

Sonata da camera nr 10 (2000) – dla Andreja Smirnova // prem.: A. Smirnov (thereminvox, komputer), K. Knittel (synt., sampler) – Centrum Sztuki DOM w Moskwie (1.12.2000) // KK (19’55”)

Negev 2 (2002) // głos + instrumenty perkusyjne, syntezator, sampler // prem.: Jorgos Skolias (śpiew), K. Knittel (instr. elektron.) – Koncert z okazji wręczenia Wielkiej Nagrody Fundacji Kultury, Zamek Królewski w W-wie (25.02.2002); X Festiwal Audio-Art w Warszawie, CSW Zamek Ujazdowski (15-24.11.2002); Akademia Sztuk Pięknych – Koncert z okazji 100-lecia ASP (2004) // (ca 14’)

Sonata da camera nr 11 (2002) – dla Aleksandra Gabrysia // prem.: A. Gabryś (cb.), K.Knittel (synt., sampler) – XVI Warszawskie Spotkania Muzyczne, Warszawski Ośrodek Kultury (13.05.2002); XII Górnośląski Festiwal Sztuki Kameralnej, Teatr Korez, Katowice (12.11.2003) // XVI WSM-2002, CD nr3 (14’36”)

Live from CNN (2003) – puzon, głos, syntezator i taśma // prem.: Fryderyk Mizerski (tbn.), Jarosław Lublin (głos), K.Knittel (inst. elektron.) – „Musica Moderna”, Koncert Studia Komputerowego AM w Łodzi (24.04.2003) // AM- Łódź, KK (7’28”)

Trio V2R [Grand River Trio] (2003) // klarnet, skrzypce, fortepian, dźwięki elektroniczna // prem.: Verdehr Trio: Elsa Ludwig-Verdehr (cl.), Walter Verdehr (vln.), Silvia Roederer (pfte) – 46. MFMW „Warszawska Jesień”, Akademia Muzyczna (26.09.2003); inne wyk.: Festival Schlezwig-Holstein, Nowy Jork, Chicago, Michigan (daty nieznane) // WJ’03 – CD Nr 6 (WJ/POLMIC) (19’21”)

Sonata da camera nr 12 (2004) – dla Marka Chołoniewskiego i Włodzimierza Kiniorskiego // prem.: w. w. muzycy z akompaniamentem dźwięków odtwarzanych z CD (nagranych przez kompozytora) – Almata, Kazachstan (21.04.2004) // KK (17’35”)

Sonata da camera nr 14 (2005) – dla Krzysztofa Bąkowskiego // prem.: K. Bąkowski (vln), K. Knittel (synt., sampler) – Polska Muzyka Najnowsza – Festiwal Prawykonań, Katowice (11.06.2005) // PR (ca 12’)

Sonata da camera nr 15 (2005) – dla Jerzego Kornowicza // prem.: J. Kornowicz (pfte), K. Knittel (synt., sampler) – XIX Warszawskie Spotkania Muzyczne, Biblioteka Narodowa (10.05.2005) // ZKP (ca 14’)

Sonata da camera nr 17 (2005) – dla Ireny Wisełki // prem.: I.Wisełka (organy) – Inauguracja Organów w Akademii Muzycznej w Łodzi (10.12.2005); inne wyk.: 50. Festiwal Musica Moderna, Akademia Muzyczna w Łodzi (26.04.2007) // AM- Łódź, KK (6’40”)

Sonata da camera nr 18 (2006) – dla Michała Górczyńskiego i Bartosza Kowalskiego // prem.: M. Górczyński (klarnet basowy), B. Kowalski (trąbka, waltornia), K. Knittel (instrumenty elektroniczne) // Koncert Kompozytorski z okazji Jubileuszu 60-lecia Państwowej Szkoły Muzycznej im. Józefa Elsnera w Warszawie (21.10.2006)

strzępy pamięci II [snatches of memory II] (2007) – na dwa fortepiany i partię komputerową (surround) z obrazami video Aleksandra Janickiego // prem.: Ruta i Zbignievas Ibelhauptas (duet fortepianowy), 50. MFMW „Warszawska Jesień”, Akademia Muzyczna w Warszawie (24.09.2007); inne wyk.: Justyna Skoczek, Marcin Grabosz (fortepiany), Krzysztof Knittel (elektronika), Musica Polonica Nova we Wrocławiu, Centrum Sztuki IMPART (20.02.2008);

Jean-Pierre Collot, Klaus Steffes-Holländer (fortepiany) ensemble recherche, festiwal Nove hudby plus 2008 w Akademii Leosa Janacka w Brnie (23.10.2008); Ruta i Zbignievas Ibelhauptas, Krzysztof Knittel, Koncert Pro Publico Bono, Akademia Muzyczna w Krakowie, Florianka (10.11.2009)// KK – audio i video (15’24”)

tanie imitacje / cheap imitations (2008) – na flet, klarnet / klarnet basowy, fortepian, kwartet smyczkowy i komputer (lub CD) // prem. Studio for New Music Ensemble z Konserwatorium im. P. Czajkowskiego, Igor Dronov (dyrygent), koncert polskiej muzyki współczesnej (Kotoński, Krauze, Knittel) w ramach festiwalu Moskowskaja Osień (27.11.2008); European Workshop for Contemporary Music, Szymon Bywalec (dyrygent), koncert „Pokój i pojednanie”, Studio Koncertowe Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego w Warszawie (30.08.2009) // PWM, PR, KK (20’)

epizod drugi na dwoje skrzypiec i taśmę (2010) // prem. Duet Espresso: Katarzyna Szymczyk, Anna Trolka, XIV Międzynarodowy Konkurs Współczesnej Muzyki Kameralnej, Kraków (25-29.08.2010); inne wyk. Musica y Danza desde Polonia, Universidad de Sevilla (10.11.2010) // KK (4’57”)

Free for Windows na gitarę i komputer (2011) // prem. Alexander Chikmahov (git.), K. Knittel (harfa MIDI zbudowana przez Piotra Sycha, laptop), koncert „Max Mathews in memoriam”, AM w Krakowie (13.06.2011); Maciej Staszewski (git.), K. Knittel (instr. el), festiwal Musica Moderna, Łódź (15.12.2011) // AM w Łodzi, DDD AM 0020 (9’18”)

O tym czego nie ma na instrumenty elektroniczne i zespół kameralny (2012) // prem. Rok Johna Cage’a w Lublinie (18.02.2012) // KK (ca 22’)


WOKALNE I WOKALNO-INSTRUMENTALNE:

14 wariacji Piotra Bikonta i Krzysztofa Knittla na temat 14 wariacji Edwina Morana na temat 14 słów Johna Cage’a [14 Variations by Piotr Bikont and Krzysztof Knittel on 14 Variations by Erwin Moran on 14 Words by John Cage] (1987) – dowolne głosy, dowolne instrumenty // prem.: POCIĄG TOWAROWY – Galeria „Remont”, Warszawa (5.03.1987); inne wyk.: XVIII FPMW „Musica Polonica Nova”, Wrocław, Ośrodek Badań Twórczości Jerzego Grotowskiego (28.02.1992); CH&K, Multi-media Koncert, The Berklee College of Music, Boston (29.04.1992); CH&K, THE MUSIC GALERY, Toronto (5.05.1992); P. Bikont – głos, M. Chołoniewski – live electronics, głos, K. Knittel – live electronics, głos, J. Wójcik – git., T. Sudnik – reżyseria dźwięku – Rotunda, Kraków (2.06.1992); ELEKTRONISCHE FRUHLING FESTIVAL, „music im elektroischen raum”, Alten Schmiede, Wiedeń (3.07.1992); CH&K, Stedelijk Museum, Amsterdam Gaudeamus Foundation Contemporary Music Center (7.11.1992); CH&K, Eindhoven, Plaza Futura (8.11.1992); LIVING IN A VIRTUAL WORLD, Glenn Gould Studio, CBC, Toronto (27.01.1993); Experimentelle Musik 1993, TU-Mensa, Monachium (11.12.1993) // CD „Pociąg towarowy” -1998 soror mystica 9803 (fragmenty – 28’08”), VPRO, TVP

Trzy pieśni bez słów [Three Songs without Words] (1987) – sopran, taśma elektroniczna // prem.: nagranie radiowe – Olga Szwagier, SE PR (1987); inne wyk.: Olga Szwajgier – „Portrety Kompozytorów”, Zarząd Główny Związku Kompozytorów Polskich oraz Piwnica Wandy Warskiej i Andrzeja Kurylewicza (23.05.1988); Olga Szwagier – XXXII „Poznańska Wiosna Muzyczna”, Ośrodek Teatralny „Maski” (16.04.1993); Agata Zubel – Uroczystości 60. rocznicy wyzwolenia KL Auschwitz – Birkenau (27.01.2005); Łucja Szablewska (sopran), Krzysztof Knittel (instr. elektroniczne) – V Letni Festiwal Pieśni Kompozytorów Polskich – Łazienki, W- wa (23.07.2005)  // SE/PR (15’16”)

Coś z życia [Etwas aus Leben] (1988) tekst K. Knittel – głos, fortepian, taśma // wyk. Theatre Europeen e Musique Vivante! (1988-1991) // (ca 8’)

Jingle-Jungle (1989) – tekst: Piotr Bikont // głos + syntezator, głos + komputer // prem.: Galeria Dziekanka w Warszawie w wykonaniu Marka Chołoniewskiego, Piotra Bikonta oraz kompozytora (25.10.1989); inne wyk.: Logos Foundation, Gandawa (1989); Studio CH&K – Theatre du Grand Midi, Bruksela (26.11.1989); CH&K, Theater Zeebelt, Haga (29.11.1989); Festival der experimentellen Musik’89, Monachium – TU-Mensa (2.12.1989); Studio CH&K – Un koncert de La Muse en Circuit, Theatre du Lierre, Paryż (4.12.1989) // LMeC, KK (6’50”)

instant reactions (1992) – do wiersza Charles Baudelaire’a // głos, dowolne instrumenty, syntezator // prem.: Olga Szwajgier (sopran), Tomasz Stańko (tr.), Wojciech Waglewski (git.) Jan Pilch (inst. perkusyjne), K.Knittel (synt.) – „8 lat do roku 2000” KONCERT MUZYKI KOMPUTEROWEJ STUDIA EKSPERYMENTALNEGO POLSKIEGO RADIA, Studio S-1, W-wa (14.05.1992) // SE/PR, TVP, KK (18’30”)


FORTEPIAN Z TOWARZYSZENIEM PARTII ELEKTRONICZNEJ:

Between (1993) – fortepian i taśma // Brevis (ca 7’30”)


NA KLAWESYN (Z TOWARZYSZENIEM PARTII ELEKTRONICZNEJ):

Histoire III (1989) na klawesyn i taśmę – utwór dedykowany Elżbiecie Chojnackiej // prem.: Elżbieta Chojnicka – XVII Festiwal Polskiej Muzyki Współczesnej, Wrocław (20.02.1990); inne wyk.: Radio DRS Studio Zürich (1.12.1991); „Muzyka inaczej”, Akademia Muzyczna w Warszawie (9.12.1991); 35. MFMW „Warszawska Jesień”, AM w W-wie (26.09.1992); Xenakis Festival, Stichring Gaudeamus (22.11.1992); Natsu Yoko (cmb.) – „Contemporary Music Revisited”, CASALS HALL, Tokio (19.04.1993); Ewa Gabryś (cmb.) – WRITE AND PLAY, Muzyczne Sympozjum Polsko –Duńskie, Kraków (15.05.1993); E. Chojnacka (cmb.) – Melos-Etos Festival (16.11.1993); Ewa Gabryś (cmb.) – koncert „A-TO-MY lorentzen-mw2-knittel” – Galeria BWA Kraków (15.02.1994); Natsu Yoko (cmb.) – „Harpsichord Recital”, Jin Jiang Petit Auditorium, Shanghai Arts Festival (22.05.1994); Urszula Kmieć (cmb.) – koncert „Polska Muzyka Współczesna”, Muzeum Narodowe (25.11.1994); Elżbieta Chojnacka – Koncert Muzyki Polskiej w Radio France, Paryż (listopad 2004); Urszula Kmieć – Międzynarodowy Festiwal Muzyki Elektroakustycznej, Koncert Studia Eksperymentalnego PR, Wrocław (17.05.2005); Aleksandra Gajecka-Antosiewicz „Koncert pamięci Wandy Landowskiej” – AM w Łodzi (14.05.2009) // AA; ADDA „Rhythm Plus” CD 581233 (7’42”), WJ’92 – kaseta Nr 5 (WJ/POLMIC), „Elżbieta Chojnacka w hołdzie Wandzie Landowskiej”, Polskie Radio PRCD 1047, Polskie Nagrania PNCD 1271 (6’54”)